Google+ Followers

Wednesday, January 7, 2015

Cintaku Original Not For Sale! Bab 7


Assalamualaikum...
Huhu...sorry everybody sbb lama gila x update blog, kan? I busy yg amat. Komen2 pon berbulan baru reply. Hihi...sorry sekali lagi. Bagi yg nak tahu kisah Umairah dan Farish tu, ni i bagi sikit ubat untuk bab 7. Pembukaan utk tahun 2015...semoga terhibur.
p/s : di P2u, hanya update setakat bab 4 je setakat ni. Xada masa nk online...
Sesiapa yg nak baca dari bab 1-4 di P2u, boleh klik kat sini. TQVM

BAB 7

“Nick...semua yang aku nak tu, kau dah siapkan?”
Nick dihujung talian, mengangguk. “Yes, Mr Rich.”
“Hantarkan ke mari as soon as possible!”
“Yes, Mr Rich!”
“And one more thing, sebelum aku lupa... buatkan appointment aku dengan Doktor johan sebaik aku balik dari bercuti nanti.”
“Doktor Johan?”
Yes, Johan Razak”
Oh...Nick angguk. Abang dia tu! Hai, nak jumpa adik beradik pun nak kena buat appointment sekarang ni. Susah betul jadi orang kaya.
Talian Mr Rich sudah dimatikan. Nick melihat segala butiran surat perjanjian yang sudah siap itu. Tinggal untuk dihantar pada Mr Rich saja. Sekejap lagi dia akan berlepas ke Kuala terengganu. Surat ini mesti sampai segera ke sana. Kalau tidak, parah!
Nick merenung lagi sampul surat besar berwarna coklat itu. Private And Confidential! Ya, sesungguhnya...ini memang sulit dan persendirian! Tak boleh ada sesiapa yang tahu pasal ini. Dan tidak akan sesekalipun dia akan pecahkan rahsia ini walaupun nyawanya bercerai dari badan... itu perjanjian taat setia antara dia dan Mr Rich!

“Awak!” umairah menggamit lelaki yang sedang berdiri di sisi kereta sport merah menyala itu. Lelaki itu hanya tunduk sambil membelek telefon bimbit. Tengahari ini, lelaki itu hanya memakai seluar denim hitam, kemeja biru laut, dan berkaca mata hitam. Sangat seksi! Rambutnya yang lurus dan ditata rapi itu jatuh ke dahi saat dia tunduk begitu.
Umairah melangkah ke depan. Yakin, panggilannya sebentar tadi tidak didengari oleh lelaki seksi itu. Seksi? Erk...melampau betul metafora kau Umairah. Lelaki mana ada yang seksi?
Hei, siapa kata tak ada? Ada! tu...lelaki kat depan tu sangat seksi. Renungan matanya sangat seksi. Hidung, mulut dan suara dia pun seksi!
“Hei, Umairah...” Farish pura-pura terkejut. Bukan dia tak nampak Umairah yang masuk ke perkarang chalet itu tadi. Sebelum Umairah nampak dia berdiri di situ, dia dahulu yang nampak kelibat Umairah. Gadis itu sampai dengan menaiki skuter merah jambu. Comel sangat skuter dia tu, macam tuannya juga!
“Amboi...sibuk betul. Tak perasan saya panggil ye?”
Farish diam sahaja. Mana boleh tak perasan? Gadis cantik ini sudah membuatkan hidupnya tidak lagi tenteram.
“Kalau awak sibuk, tak apalah. Saya pun saja singgah. Nak tengok betul ke  Mr Rich tinggal kat sini.” Umairah ketap bibir, terasa hati. Rasa macam kehadirannya tidak disenangi. Tengoklah cara dia merenung tadi. Macam nak tembus kepala aku ni.
“Eh, kenapa cakap macam tu?” tangan Umairah dicapai, sebelum gadis itu cuba untuk beredar. “ Saya tak sibuk pun. Actually, sedang tunggu awak.”
tangannya sudah berada dalam genggaman lelaki itu. Ada satu rasa yang tak tahu muncul dari mana. Umairah gelisah. Memanglah chalet ini agak terselindung dari pandangan, tapi dia tidak berhak berkelakuan sumbang macam ni. Lebih-lebih lagi di kampung sendiri. Nak kena hempuk dengan abang Ash? Matilah...
Tangannya ditarik, perlahan.
“Ops, sorry...” Farish angkat tangan, tanda minta maaf. Tindakan refleks, luar jangkaan. Dia sendiri tidak sedar, kenapa dia boleh bertindak seperti itu. Yang nyata, dia mula yakin dengan rasa yang sedang berputik dalam hatinya saat itu. Satu rasa indah yang belum pernah dia rasakan sebelum ini. Pelik sungguh.
“ Awak dari mana Umairah?”
“Dari rumah.” Sepatah sahaja yang keluar dari mulut itu
“Nak keluar lunch dengan saya tak?”
Ya Allah, berbunganya rasa hati. Tapi, bila teringatkan pajeri nenas mama, spontan dia serba salah.
“Err…tak boleh...”
“Why? Tak sudi makan dengan saya?”
“Bukan tak sudi...” Sudi sangat! “ Tapi... mama saya dah masak.”
“Oh...mesti best, kan?” ada satu nada yang kurang sedap kedengaran di situ.
“Eh, kalau awak sudi, marilah lunch kat rumah saya.” beriya-iya pula Umairah mengajak. Dia yakin mama takkan marah. Lagipun, selalu sahaja kawan-kawan abang Ash dan kak Farah datang bertandang makan nasi kat rumah. Tinggal dia saja yang belum pernah bawa kawan. Mungkin sebab dia adik paling kecik, dan dia memang tak pernah nak berkawan baik dengan siapa-siapa kat kampung ni.
Bukan tak ada kawan, ada. Tapi tak adalah baik sangat sampai nak dipelawa makan di rumah. Time-time raya tu biasalah. Tapi dengan Mr rich ni lain. Dia pelancong kat sini. Mungkin dia tak tahu nak lunch kat mana. Dan sebagai anak jati kampung ni, dia rasa ada patut juga dia mempelawa lelaki itu makan tengahari di rumah.
“Tak apalah Umairah...mungkin lain kali saja.” Segan pula Farish.
“Lah, janganlah macam tu. Saya ikhlas mengajak ni. Tak baik tolak rezeki tau. Lagipun mama saya masak sedap.”
sorotan mata bundar itu menikam hatinya. Farish nampak keikhlasan di situ. Spontan, dia senyum dan mengangguk. “Ok. Untuk umairah, apa-apa saja saya turutkan!”
Yeay! Hati Umairah bersorak riang. Tak pasti kenapa hatinya rasa begitu. Yang nyata, dia rasa bagai dunia ini dia yang punya!! 


“Eh, aku nampak kereta ni semalam masa aku nak ke Mydin. Fuh, sikit punya berkilat! Cuba kau tengok plat kereta dia...MR1. Aku agaklah, nombor plat pun mesti ribu riban ni.” Zahar menunjukkan gambar kereta BMW model terbaru yang sempat dia tangkap semalam masa nak pergi beli pampers anak dia kat Mydin.
Ashraf melihat beberapa ketika. “Kalaulah aku dapat sebiji, memang aku tak naik tidur atas rumahlah gamaknya.”
“Dah tu? Kau nak tidur kat mana pula?”
“Tidur kat dalam kereta nilah. Dah ada kereta mahal, tentulah tak lena tidur beb! Fuhh...kaya betul orang ni. Cuba kau google cari berapa harga kereta ni sebijik!” ewah...macamlah dia mampu nak beli.
“Jap.” si sahabat pantas pula membuka aplikasi google menggunakan telefon pintarnya. “ aku rasa ini model M6 ni...kejap ya...tengah loading ni. Lambat sikitlah, sebab internet dah habis limit ni. Lupa pula aku nak gi bayar bil semalam.” bebel Zahar pada sahabatnya yang nampak berminat sangat itu.
Dia tahu, Ashraf memang suka cuci mata tengok kereta mewah. Kalau tak, takkan tiap-tiap bulan dia sanggup beli buku motor trader, semata-mata nak cuci mata?
“Wah..RM 999,800. loan bulanan RM9535 sebulan. Mati kebulurlah kau Ash kalau kau pakai yang ni sebijik!”
Ashraf buat muka seposen. Matanya sahaja yang terkebil-kebil. Mati hidup balik pun dia tak mampu nak beli waima sebiji tayar kereta itu pun. Nak harapkan bisnes restoran yang dia sedang uruskan sekarang ni, memang tak merasalah. Itupun restoran mama, dia cuma uruskan saja. Dapat jugalah dia merasa bawak vios. Itupun, sakit kepala nak lunaskan ansuran bulanan yang dekat 1K tu.
“Aku rasa ada orang kaya yang masuk kampung kita ni. Entah bisnes apalah yang dia buat, sampai mampu bawa kereta macam tu.” Ulas Zahar lagi. Dia memang dah lama pelik dengan orang yang bawa kereta mewah-mewah. Mana diorang dapat duit ya? Dia yang kerja siang malam ni pun, hanya mampu setakat pakai wira saja. Musykil betul.
Ashraf mengeluh panjang. Angin sepoi-sepoi bahasa di beranda rumahnya itu terasa membosankan. Hari dah nak tengahari, kejap lagi kena keluar pergi beli barang untuk restoran pula. Pukul 3 petang, restoran masakan panas yang diusahakannya itu akan dibuka, hinggalah pukul 3 pagi. Begitulah setiap hari. Penat gila! Entah bila dapat pakai BMW sebiji.
Bukan dia tak bersyukur dengan nikmat yang sudah diberikan oleh Allah, tapi dia rasa macam tak puas dengan apa yang dah dia capai.
“Mama kau mana?”
“Ada kat dapur tu..” malas dia nak jawab.
“Eh, aku dengar Maira ada balik. Betul ke?” Bunyi macam suara gatal pun ada, si Zahar ni.
“Hei, kau jangan nak cari pasal. Kau tu anak dah empat, kang aku bagi sebiji kang, balik nanti makan berkongsi nasi bubur anak kau pula kang...” sebiji penumbuk dikepal tepat depan muka Zahar. Bukan Ashraf tak tahu, dulu Zahar memang ada hati dengan Umairah. Mujurlah adiknya itu dapat tawaran sambung belajar kat KL. Terbantut niat sahabatnya itu. Padan muka!
Zahar ketawa. Dia nampak Umairah kat kedai pak Mail pagi tadi. Cantik pula budak tu sekarang. Yang dia geram, mulut kecik dia tu. Nampak macam comel, tapi kalau dia menjerit, habislah! Bergegar satu kampung! Hehe...kenangan lama. Dulu, dia suka bertandang kemari gara-gara nak tengok lesung pipit Maira. Entah kat mana comelnya budak tu, dia tak boleh nak jelaskan. Tapi sesiapa sahaja yang tengok Maira, gerenti jatuh hati. Sebab dia comel sangat. Manis, dan seksi dengan cara dia sendiri! Kadang-kadang gedik juga time dia merajuk dengan Ashraf. Suka je   dia tengok...tapi itu dululah. Sekarang dia dah ada bini dan anak empat. Kena sedar diri sikit.
“Maira bila nak habis belajar?” soal dia lagi.
“Eh, yang kau sibuk-sibuk pasal adik aku tu kenapa? Dah gatal sangat ke? Jangan kau mimpi nak buat adik aku tu jadi bini nombor dua kau! Dahlah, pergi baliklah!” marah Ashraf. Dia memang pantang kalau orang nak mengorat adik dia. Nak-nak jantan macam Zahar ni. Dah ada bini pun gatal nak tanya adik orang lagi. Heee... ringan saja tangan ni nak luku muka miang tu!
“ Abang Ash...”
umairah tersenyum pada abangnya yang sedang melepak di beranda rumah. Gerun pula dia nak bayangkan bagaimana rupa abang ash kalau nampak dia bawa Farish ke mari. Alahai...kenapalah abang ada kat rumah hari ni?
“Haa...dah balik pun. Baru disebut-sebut tadi...” Ashraf kerut dahi. Eh, tapi kenapa lembut benar suara Umairah memanggil namanya tadi? Biasa kalau tak bertempik panggil dia, tak sah. Tersampuk angin pantai kot!
“Maira...er, lama cuti?” zahar bangun, sempat dia melirik ke luar pagar rumah Ashraf. Matanya dah mula bulat, tapi masih mampu cover lagi. Dia tengok Ashraf masih tak perasan pada objek yang sedang bersinar kat luar pagar rumah dia tu. Yang nilah aku nampak semalam. Kejap....
Zahar keluarkan telefon dari poket seluar jeans. Gambar yang ditunjukkan pada Ashraf tadi dicari semula. Eh, sebijik samalah!
“Maira cuti empat hari je abang Har...” lembut suara Umairah, sudah tidak dipedulikan oleh Zahar. Matanya sibuk menilik gambar dengan apa yang ada diluar pagar itu. Segera, ashraf digamitnya.
“Hah, kau ni dah kenapa ni?” pelik pula Ashraf tengok kelakuan zahar itu. Duk tertoleh-toleh ke luar. “Kau, kalau nak balik, pergi balik cepat-cepatlah! Meluat pula aku tengok!” entah angin gatal apa pula si zahar ni? Ish...
“ ash...cuba kau bangun kejap.”
“Ah, malaslah aku.”
“Hoi, bangunlah!” tangan Ashraf ditarik.
Buang tebiat apa pula ni?
“Abang, maira nak kenalkan abang dengan kawan Maira...” belum pun sempat Umairah habiskan ayatnya, kedua-dua sahabat itu sudah meluru keluar pagar.
Ya Allah, takkan belum ajak masuk lagi pun si abang dah meluru nak pergi tumbuk? Dia bukan tak biasa dengan perangai Ashraf yang suka bertumbuk. Pantang ada yang nak mengorat Umairah, mahu lebam biji mata.
Mr Rich tu kawan ajelah! Mahu rasanya Umairah bertempik, tapi mengenangkan yang farish ada kat dalam kereta itu, niatnya mati. Oh tidak!! Umairah hanya mampu membulatkan mata dan terkaku di situ.