Google+ Followers

Tuesday, September 17, 2013

FILEM JANGAN TONTON

VIKINGDOM... sebuah filem yang membosankan!






Alamak, matilah aku kalau Yusry KRU baca entri aku ni. Tapi itulah yang aku dan keluargaku rasakan sesudah selesai menonton Vikindom di TGV cinema Mesramall semalam.

Untuk aku yang membawa dua orang anak kecil berusia 9 dan 7 tahun, agak seksa jugalah untuk menutup mata mereka apabila adanya adagen agak keterlaluan yang dipaparkan dalam filem ini. Antaranya ialah adagen apabila Eirick ditarik oleh perempuan2 seksi tak pakai baju yang sibuk duk menggetel buah dada masing2 tu...aduii, kenapalah tak letak filem tu 18 SX? Tak payahlah aku bawak anak2 masuk sekali.

Memanglah filem ini untuk pasaran antarabangsa, tapi untuk tayangan di Malaysia ni...tolonglah sensor part tu. Bagi aku, filem ni tak ada masej yang baik pun. Just filem epik yang memang bodoh. Tak ada nilai2 murni apatah lagi pengajaran yang boleh di ambil.

Kisah pasal Eirik the bloodletter, seorang pemburu beruang yang asalnya seorang raja yang telah mati, tapi dihidupkan semula oleh dewi cinta. Dia hidup dihutan, kemudian didatangi oleh seorang dewa yang pakai gaun kuning( dewa pondan) yang membawa khabar perang. Eirik disuruh mencari tanduk heilim. Dan disuruh pula berlawan dengan Thor, dewa petir untuk menyelamatkan bumi dari dimusnahkan oleh Thor.

Filem ni banyak mengisahkan pasal agama Kristian, yang mana kononnya Thor hendak memusnahkan agama Kristian kerana manusia sudah tidak menyembah dewa dewi lagi. Jadi Eirik tu konon adalah penyelamat agama Kristian la...

kemudian di akhir cerita, Eirik adalah anak Thor...maka, dia berjaya menyelamatkan dunia ni dari dimusnahkan. Sebab itulah kita hidup aman damai sekarang ni...sebab dunia ni dijaga oleh dewa dewi...

Haha...itulah serba sedikit sinopsis menurut pengamatan aku. Orang lain punya pendapat, aku tak tahu. Tapi bagi aku, KRU punya filem memang failed dari sudut keagamaan. Memanglah ini filem epik, cerita dogeng....tapi dah habis cerita dogeng lain ke yang korang nak buat filem?aduiii...

Patutlah, KRU membantah keras sekiranya pihak pembangkang bakal mengambil alih pentadbiran negara.... kerana filem begini bakal ditentang kerana boleh merosakkan akidah dan pemikiran anak2 bangsa.

Untuk ibu bapa yang bercadang nak bawa anak menonton filem ini, baik anda hentikan niat murni itu! Kerana anda pasti akan menyesal...percayalah!

Aku taknak bagi bintang untuk filem ini. KRU production jangan marah. Aku ada hak nak komen sebab aku bayar tiket untuk menonton. Jadi aku harap, orang lain jangan tertipu macam aku...HUHUHU

Apa2 pon, aku sokong usaha pihak panggung wayang menyuruh semua penonton untuk bangun menghormati lagu negaraku sewaktu sebelum tayangan dimulakan.

Walaupun dikhabarkan filem ini sudah mencecah jutaan dolar dengan tayangan di luar negara, bagi aku tiada apa yang patut dibanggakan oleh kita sebagai penonton beragama Islam.