Thursday, September 5, 2013

Minyak Naik Lagi...membebankan rakyat!

MINYAK NAIK LAGI...



Di copy paste dari Fb Dato' Dr azizan Osman

saya sangat setuju dengan hujah DAO ini...

Kenaikan RON 97 Pula...

Mungkin dah jadi kebiasaan pihak kerajaan untuk buat "Suprise" kepada Rakyat Malaysia dan saya faham, ia mungkin untuk mengelakkan spekulasi harga minyak dan mengimbangi kos perbelanjaan kerajaan, tapi apa kata cuba pihak Kerajaan yang memerintah mengelakkan atau jangan jadikan kenaikan minyak sebagai solusi utama kerana Minyak kenderaan merupakan medium paling utama di dalam pengangkutan darat, udara dan laut di dunia. Dan semua barangan atau perkhidmatan hampir semua akan melibatkan kos minyak, makanya ini memberi peluang kepada ramai peniaga untuk menaikkan harga produk atau perkhidmatan mereka secara melampau Contoh, Rona Rona 95 & 97 naik 20 sen tetapi harga teh tarik yang biasanya RM1.50 pun akan dinaikkan ada yang 50 sen. Apakah korelasinya kenaikan minyak 20sen dengan kos teh tarik mamak naik harga? Bukan sekadar kerana supplier teh cap kubur yang hantar teh semalam naikkan harga teh kerana minyak naik tetapi sebab mamak tu nak balik kampung di india nanti, kos kapalterbang telah meningkat, kos bas sekolah meningkat, kos saraan cikgu ke sekolah meningkat, kos buku sekolah meningkat kerana kos minyak nak hantar buku meningkat dan masalah rasuah pun mungkin meningkat.

Apa kata, ini cakap sahaja, sebagai saya Pemuda yang belum jejak umur 40-tahun dan rakyat Malaysia yang kesian melihat kos sara hidup pasti akan mencanak-canak dengan segera ini, saya mencadangkan pihak kerajaan melakukan 3 perkara dibawah ini:-

1- Kurangkan kos lain-lain yang merugikan atau tidak menguntungkan rakyar secara direct, biasa pegawai naik biz class, mungkin turunkan jadi ekonomi. Maksud saya, cari dan perketatkan cara kerajaan berbelanja supaya tidak perlu naikkan harga minyak atau bahasa lain, tidak perlu kurangkan subsidi minyak kerana kesannya secara economic of scale adalah terlalu obvious kepada sekalian rakyat.
2- Naikkan cukai harga rokok, arak dan pusat perjudian atau yang sewaktu dengannya
3- Tangani kebocoran wang yang mungkin ada disebabkan masalah rasuah atau over price untuk sesuatu projek, jika ada.

Saya beri pandangan ini bukan kerana saya pandai tetapi makcik basuh yang cuci pejabat kami yang cakap macam tu. Saya sampaikan jer.#DrAzizanOsman #NajibRazak
P/S

1. Saya bersyukur Malaysia aman dan saya percaya pemimpinnya perihatin dengan rakyat. 2. Tolong jangan komen tentang politik atau provikasi politik kerana ini bukan masanya untuk kempen pilihanraya. Cukuplah komen "Bantulah kami rakyat Malaysia!".
3. Saya tahu apa yang saya tulis atau komen serta pandangan rakyat Malaysia mungkin tidak penting kerana pakar ekonomi yang menasihati DS Perdana Menteri bukan ada Facebook kot. Tapi nak suarakan sahaja simpati sebab saya usahawan dan saya juga pernah bekerja serta ada anak-anak dan keluarga, kesian sebenarnya kepada mereka.



No comments:

Post a Comment